Härskartekniker

 
Jag kan se många olika beteenden hos mina vänner. Det kan vara i skolan eller privat. Till skillnad från tjejer så sker maktbeteenden hos killarna i form av ord. Jag kan märka av en tävlan där man trycker ner varandra på olika sätt för att visa sig ”bättre”.

Varför vill man ha makt?
Jag tror att man vill ha makt just på grund av samma anledning som djuren. Många gånger så kan jag se beteenden hos människor som även djur har. Ett exempel, det kan handla om vad honor gör när de väljer partner. Hanen förför och honan väljer om hon är intresserad eller inte. Det blir en tävlan bland hanarna om honan. Honan vill ha den som har bäst förutsättningar. Det vill säga den som är störst och starkast och som för vidare bra och starka gener. De beteenden finns även hos killar idag. Sättet de utför det på är bara på ett annat sätt. Jag skulle på bästa sätt beskriva det som att de strävar efter att vara alfan. Den som är störst och starkast är den som får makten. Det finns ett beteende som utmärker sig mest hos killar. Både jag och många andra tjejer har säkert befunnit oss i en situation där killar försöker imponera på oss. Vår första tanke är att det är pinsamt och töntigt. Fast ändå så dras man till den personen som har utmärkt sig mest. Sen så tror jag att alla har hört uttrycket "biffen" bland killar. Uttrycker bygger på om man är musklig eller inte. Att vara musklig är en stor press för killar. Genom att uttrycka sig så mot någon annan så ger det en bekräftelsen att man duger eller är större själv.

Att våra beteenden är som djurens kanske låter konstigt. Men det är egentligen rätt så logiskt. Människan härstammar från djuren och precis som djuren så grundar våra beteenden i att man ska hitta en partner, för att kunna fortplanta sig. Hur mycket vi använder dem beror på individens utveckling. Utifrån vad jag kan se så utövas beteendena mest utav de människor som är mindre intelligenta. Antagligen på grund av den segare utvecklingen, och är därför mer lik djuren i beteende. Däremot så finns det en skillnad i dessa beteenden. I vissa fall gäller det djurbeteenden och i andra fall handlar det om bekräftelseproblem. De skiljer sig inte jättemycket, men sedan kan djurbeteendena och bekräftelseproblemen bygga på varann då beteendet fungerar på samma sätt. Att hävda sig och att ta plats. 
Jag har nu pratat om hur killarna beter sig mot varandra. Det är här tjejerna kommer in i bilden. Tjejerna tävlar också mot varann, men på ett annat sätt. Konkurrensen är svår både bland tjejer och killar. Jag skulle säga att konkurrensen är tuffare bland tjejer. Det är vanligare att ett fåtal killar står ut. När det gäller tjejer så blir konkurrensen svårare. Delvis på grund av sminket. Det är lättare att uppnå de önskemål som önskas och det blir därför svårare att stå ut. Att konkurrensen skulle vara svårare bland tjejer beror också på hur vårt samhälle är uppbyggt. Det är mycket mer accepterat som tjej att lägga ut bilder på sig själv ständigt och att då också visa upp sig. Desto fler killar/tjejer man har efter sig, desto större är begäret hos de andra killarna/tjejerna att ha en. En tjej eller kille som har väldigt mycket status skapar ett begär hos de andra killarna/tjejerna. Istället för att hon eller han ses för vem den är så fixeras man vid statusen. Vill man verkligen ha personen eller vill man bara åt statusen?
Härskartekniker förekommer ofta bland tjejer. Det är tydligt att härskarteknikerna förstärks bland tjejerna när killarna befinner sig på samma plats. Åter igen så utövas beteendena som mest utav de minst intelligenta eller de mest bekräftelsesökande individerna. Från det att jag började märka av detta så har det stört mig starkt. Däremot så kan jag inte säga att jag aldrig själv har använt mig utav dem. En av det vanligaste härskarteknikerna är att visa glädje. Det drar till sig uppmärksamhet.


Det bästa sättet att få killarnas uppmärksamhet;
Vänd bort ryggen mot de andra tjejerna, visa dem inte uppmärksamhet. Prata högt och glatt och var obrydd om någon annan och kläng på killarna. Då lyckas du få uppmärksamheten från killarna. Varför? Jo för att killarna nu konkurrerar om den enda tjejen. Så fungerar tjejer och killar i många umgängen. Desto smartare umgänge, desto färre sådana beteenden förekommer.

För mig så finns det en skillnad i att omedvetet och att medvetet använda härskartekniker. Jag har endast använt mig av härskartekniker mot dem som själva utövar dem. Jag har alltid intresserat mig för människors olika beteenden. Det bästa sättet att möta härskartekniker är att själv använda det mot dem. De tappar då sin kontroll, den kontroll de antagligen inte visste att de hade. Enkelt förklarat, man spelar deras egna mindgame.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0